Cele trei mari lectii ale inchisorii, cu Parintele Ioan Iovan

Intamplarea

Parintele Ioan Iovan urma sa fie transportat, cu lanturi la picioare, dintr-o inchisoare in alta, de la Jilava la Gherla. Cum detinutilor li s-a dat posibilitatea sa isi aleaga lantul din mai multe, Parintele Ioan Iovan a fost dus de la celula la fieraria inchisorii, unde a ales un lant mai scurt, ca i s-a parut mai usor. Parintele Ioan nu l-a ales bine – in loc sa aleaga unul mai gros si mai lung, a ales unul mai scurt si mai usor care nu-i permitea sa se miste in voie. Primul sau gest a fost, insa, de a saruta lantul, gandindu-se la Sfantul Apostol Pavel, si de a-l socoti ca o incercare pentru credinta in Dumnezeu..

 La intoarcere, la jumatatea drumului dintre fierarie si celulă, un gardian l-a lovit pe la spate, mai exact Parintele Ioan a luat un sut in fund de la acel gardian. In acel moment, parintele s-a dezechilibrat, dar nu a cazut. Atunci a simtit minunea – prin faptul ca, desi pana atunci facea mari eforturi sa nu-si piarda echilibrul, datorita scurtimii lantului si durerii provocate de ranile de la picioare, nu a cazut! S-a intors, cum a putut, catre gardianul care il lovise si i-a spus: „Domnul Dumnezeu si Mantuitorul nostru Iisus Hristos sa te ierte pe tine, fiule duhovnicesc, si sa-ti stearga toate pacatele, inclusiv acesta de acum, iar eu, nevrednicul preot duhovnic, cu puterea ce-mi este data, te iert si te dezleg de toate pacatele tale, in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh”. Si si-a continuat drumul inapoi la celula.

Lectii mai mici

1 Parintele trebuie sa aleaga un lant si, din calcul omenesc, nu foarte grozav de data aceasta, alege gresit, un lant mai scurt ca parea mai bun

2 chiar si asa, imediat dupa aceea il inchina  Sfantului Apostol Pavel

3 Parintele Ioan Iovan ia un sut in fund de la gardian. inchisoarea e prin definitie locul abjectiei umane. 

4 Desi lovit, Parintele nu cade. minunea. pe langa abjectie, din cand in cand apare si cate o minune

Cele trei mari lectii

1 Parintele Ioan Iovan a vazut in sufletul gardianului care l-a lovit ceea ce exista in sufletul oricarui om, macar o scanteie de parere de rau, iar cum Parintele Iovan era preot, acea scanteie de parere de rau a fost suficienta ca sa dea iertarea nu doar ca un om ci ca un preot. Adica iertarea pentru toate pacatele, nu doar pentru cel nemarturisit de atunci. Deci scanteia aceea de parere de rau pentru greseala, parere de rau pentru starea aceea a omului care usor se imbolnaveste, e bolnavicios, greseste.  Scanteia aceea mica, chiar fara un foc adanc si cuprinzator al pocaintei ne arata ca: nu in mult sta bunul, ci in bun sta multul. Pentru o scanteie de pocainta pe care a vazut-o doar Parintele Iovan, i-a iertat toate pacatele gardianului. Exact asa face si Hristos cu fiecare om care greseste, daca in sufletul omului e macar o scanteie de parere de rau. N-are cum sa puna Hristos ștacheta iertării mai sus decat preotul Său.

2) Parintele Ioan Iovan era tot timpul gata sa ierte, dar nu ca un om oarecare, ci ca un preot.  de aceea se intoarce si il iarta cu formula iertarii preotesti

3) a fi gata sa ierti in permanenta in inchisoare a fost pentru Parintele Iovan adaptarea la un mediu in care daca nu ierti esti mort sufleteste. te poti adapta si ca un mort sufleteste, dar daca vrei sa fii viu sufleteste intr-un asemenea mediu, trebuie sa fii iertator, adica gata sa ierti in fiecare clipa.






Acesta este un blog de descrieri si masuratori, nu toate serioase, multe din ele naive sau gresite. In blog intra lucruri care mi-au atras atentia. Nu e scris blogul cu intentia de a da sfaturi cuiva