Se spunea despre un batran, ca a facut cincizeci de ani, nici paine nu prea manca nici vin nu prea bea si zicea ca a omorit curvia si iubirea de argint si slava desarta.
a venit la el avva Avraam, care auzise ca a spus acest cuvant.
Si i-a zis lui : tu ai spus cuvantul acesta ? A raspuns batranul : da.
acum urmeaza trei teste, pe fiecare patima in parte
unu. test curvie
Si i-a zis Avraam : iata, intra in chilia ta, si gasesti pe rogojina ta o femeie; poti sa gandesti ca nu este femeie? Raspuns-a batranul : nu, dar ma lupt cu gandul sa nu ma ating de ea. Atunci a zis Avraam: iata n-ai omorit patima, ci este vie; dar este legata.
doi. test iubire de argint
Iarasi , mergi pe drum, vezi piatra si vase sparte, iar in mijlocul acestora, aur; poate mintea sa priveasca aurul ca si cum ar fi piatra fara valoare ? a raspuns batranul: nu, dar ma lupt cu gandul sa nu-l iau . Si a zis Avraam: iata este vie patima, dar este legata.
trei. test slava desarta (sau figuri in cap). asta e si cel mai interesant pentru ca pare ca nu are nici o legatura
Mai departe, zice iarasi avva Avraam: iata, auzi despre doi frati, ca unul te iubeste, iar altul te uraste si te vorbeste de rau. De-or veni la tine, ii privesti pe amandoi la fel ? Raspuns-a batranul : nu, dar ma lupt cu gandul sa fac bine celui ce ma uraste ca si celui ce ma iubeste.
(cred ca ideea e urmatoarea, din cauza ca te crezi ca esti ceva/cineva te crezi si demn de a fi iubit in mod firesc. faptul ca cineva te uraste si te vorbeste de rau il vezi ca pe ceva anormal, in contra ta, nedrept. si atunci nu poti sa ii privesti pe amandoi la fel
dar radacina e ca te crezi cineva, slava desarta. insa adevarul e ca suntem nimic, si acest adevar trebuie marturisit si crezut in interiorul nostru, nu doar zis cu gura una si crezut inauntru alta, ca in cazul asta harul pleaca sau nu se apropie, dupa cum spune iosif isihastul. doar asa lovim in radacina slavei desarte si prin har putem primi sa ii privim la fel pe toti)
si i-a zis avva Avraam apoi iata ca sunt vii patimile, dar sunt numai legate de sfinti.
a venit la el avva Avraam, care auzise ca a spus acest cuvant.
Si i-a zis lui : tu ai spus cuvantul acesta ? A raspuns batranul : da.
acum urmeaza trei teste, pe fiecare patima in parte
unu. test curvie
Si i-a zis Avraam : iata, intra in chilia ta, si gasesti pe rogojina ta o femeie; poti sa gandesti ca nu este femeie? Raspuns-a batranul : nu, dar ma lupt cu gandul sa nu ma ating de ea. Atunci a zis Avraam: iata n-ai omorit patima, ci este vie; dar este legata.
doi. test iubire de argint
Iarasi , mergi pe drum, vezi piatra si vase sparte, iar in mijlocul acestora, aur; poate mintea sa priveasca aurul ca si cum ar fi piatra fara valoare ? a raspuns batranul: nu, dar ma lupt cu gandul sa nu-l iau . Si a zis Avraam: iata este vie patima, dar este legata.
trei. test slava desarta (sau figuri in cap). asta e si cel mai interesant pentru ca pare ca nu are nici o legatura
Mai departe, zice iarasi avva Avraam: iata, auzi despre doi frati, ca unul te iubeste, iar altul te uraste si te vorbeste de rau. De-or veni la tine, ii privesti pe amandoi la fel ? Raspuns-a batranul : nu, dar ma lupt cu gandul sa fac bine celui ce ma uraste ca si celui ce ma iubeste.
(cred ca ideea e urmatoarea, din cauza ca te crezi ca esti ceva/cineva te crezi si demn de a fi iubit in mod firesc. faptul ca cineva te uraste si te vorbeste de rau il vezi ca pe ceva anormal, in contra ta, nedrept. si atunci nu poti sa ii privesti pe amandoi la fel
dar radacina e ca te crezi cineva, slava desarta. insa adevarul e ca suntem nimic, si acest adevar trebuie marturisit si crezut in interiorul nostru, nu doar zis cu gura una si crezut inauntru alta, ca in cazul asta harul pleaca sau nu se apropie, dupa cum spune iosif isihastul. doar asa lovim in radacina slavei desarte si prin har putem primi sa ii privim la fel pe toti)
si i-a zis avva Avraam apoi iata ca sunt vii patimile, dar sunt numai legate de sfinti.