IDEALUL: monahul sa se limiteze la cele absolut necesare, daca cheltuieste timp si puteri pentru lucruri nefolositoare asta il lasa secatuit duhovniceste
e greseala mare sa ne irosim in lucruri neinsemnate in timp ce am putea ajuta in masura mare pe oameni
inca de tanar, St Paisie aghioritul a cautat parinti asceti sporiti, pastratori ai traditiei aghioritice.
invata de la ei si punea in practica ce auzea. In cartea Parinti aghioriti a adunat acele invataturi
ne comparam cu parintii si nu ne dam mai traditionalisti decat cei de langa noi. parintii carau cu spatele ca o forma de asceza, dar tu ai un catar si spui ca esti mai traditionalist decat cel care are masina
unele pisicute sunt agere si stiu sa vaneze pentru ca asa le-a invatat mama lor. cele orfane nu stiu sa vaneze. (ucenicia e folositoare)
ii indemna pe tinerii monahi sa caute parinti atoniti batrani, sa discute cu ei subiecte duhovnicesti, sa transcrie acele discutii. sunt si usor de vizitat si vei primi si o tratatie :)
ce canon fac si cum se nevoiesc, ca sa te folosesti! si apoi marturisesti ca nu faci nimic pe langa cele pe care le fac ei
RESPECT
trebuie vorbit des despre traditia (atonita) si intotdeauna cu respect: respect, ucenicie pe viata, multe nevointe pentru a o trai si a o transmite neschimbata celor tineri
marele pericol: duhul lumesc. sa nu iubesti in sufletul tau nimic din cele lumesti!(St Isaac Sirul). cugetarea lumeasca= alipirea si grija pentru lucrurile materiale= duhul lumesc e cel mai rau dintre toate!(St Paisie aghioritul)
duh lumesc: monahul care vrea sa traiasca comod si sa se sfinteasca daca se poate cu cat mai putina osteneala, asceza
duh lumesc: inlesnirile
CAZ: ce cauta aici aceste lucruri lumesti? (intrebare pentru staretul unei chilii) - mi le-au daruit- si daca iti vor darui o fusta, o vei purta in loc de dulama?
CAZ: TELEFONUL? (St Porfirie avea telefon, dar era la o manastire din lume)
...."daca am venit in Athos si vrem inlesniri, mai bine ramaneam in lume, unde ai mai multe"
CAZ la o chilie, duhovnicul i-a spus ucenicului sa faca cruciulite de lemn si sa se roage mult. Ucenicul l-a convins sa-i dea binecuvantare sa invete pictura. A invatat, a avut comenzi multe, a cumparat mobila de banii castigati si vesminte pentru treizeci de preoti si trei arhierei. A murit ucenicul, staretul a ramas singur, nu putea sa se ajute singur, mobila era murdara de tot felul de murdarii….
CAZ vizitatori ofiteri: noi avem in lume inlesniri si lucruri lumesti. Dar aici am venit sa vedem ceva deosebit
ST Paisie: lumea trebuie sa ne imite pe noi monahii in progresul duhovnicesc, nu sa imitam noi pe mireni in progresul lor lumesc.
CAUZA: monahul caruia nu i se indulceste sufletul de cele duhovnicesti, nu simte nici o mangaiere inlauntrul sau si inevitabil va incepe sa doreasca lucruri lumesti. Dar cum nu poate sa le foloseasca precum cei din lume, se va chinui si mai tare
CAUZA: cand s-a pierdut simplitatea si au inceput sa se ocupe monahii de exemplu cu vanatoarea, atunci a venit si pustiirea monahismului egiptean. arheologii au gasit in chiliile monahilor din Tebaida pe vremea imparatului Zinon scene pictate cu vanatori
+Athosul adaposteste: batranei simpli foarte sporiti, nebuni pentru
Hristos, inselati fanatici si inselati care au politete mincinoasa,
copiata dupa cea europeana, calugari tip fierturi. monahi vietuitori in
toate formele de viata monahala)